Din bedste ven

Det første du ser på når du står op og der sidste du kigger på inden du går i seng. Det er din bedste ven, nemlig mobiltelefonen…

Mobiltelefonen er din trofaste følger i mange sammenhænge også på arbejdet, du kan ikke komme gennem din dag uden. For de medarbejdere, der har en mobil, der bliver betalt af arbejdsgiveren, kan den faktisk fungere som et minikontor. Ja selv når de er ude og rejse.

Ansatte med en mobiltelefon betaler typisk er mindre beløb i skat af telefonen, det betyder så også at de må bruge den til privatforbrug.

Det er op til arbejdsgiveren og den ansatte at klarlægge nogle regler for brug af telefonen privat, hvis der ikke forekommer nogle regler kan det hurtigt udvikle sig til en konflikt. Det kan gøres ved en firmapolitik, samtale eller en kontrakt til medarbejderen.

Som arbejdsgiver er det vigtigt, at der er klare retningslinjer, alt efter hvordan jeres ansatte må bruge telefonen. Har i sat et loft for forbruget? Lyder kr. 200 om måneden som et fint beløb og skal jeres ansatte så selv betale resten hvis de overskrider? Er det tilladt at bruge telefonen i udlandet til privat forbrug?

Få styr på reglerne

Lav nogle retningslinjer og overhold dem, hvis i begynder at blive bløde i jeres bedømmelser kan i risikere høje regninger især i forbindelse med udlandsrejser. For medarbejdernes synsvinkel kan det være problematisk hvis chefen skriver en mail efter endt ferie, at du har talt lidt for meget i telefon mens du var på Kreta sammen med dine børn. Eller måske taler du ikke i telefon men har streamet Tour de France fra din telefon på stranden i Thailand? Set fra chefens side har du overskrevet dit forbrug, medmindre andet er aftalt.

Problemet er, når du vender tilbage vil det højst sandsynligt blive indskærpet over for dig, og arbejdsgiveren vil give dig regningen. Så få styr på reglerne.

  1. Hvad er jeres retningslinjer i dag og
  2. Kender medarbejderne dem?