Test dine kandidater og optimer din virksomhed

HRpeople sætter denne gang fokus på, hvordan man med personlighedstests og -analyser bedre kan sikre sig, at man ansætter den rigtige til jobbet.

Vi har alle forskellige adfærdspræferencer og deraf forskellige motivationsfaktorer, behov og prioriteter i vores interaktion med andre. HRpeople stiller skarpt på, hvordan den danske modebranche kan bruge personprofiler og tests til at skabe et konstruktivt og professionelt forløb i forbindelse med blandt andet rekruttering, team-, talent- og ledelsesudvikling.

Hvad er en personprofil og -test?

Den første personprofil blev udviklet i 1920′erne og havde til formål at lette processen med udvælgelse af personale, især i de væbnede styrker. Siden er en bred vifte af personlighedstests blevet udviklet, blandt andre Myers Briggs Type Indicator (MBTI), MMPI og en række af tests baseret på Fem Faktor-personlighedsmodellen.

En personprofil er et standardiseret analyseværktøj til psykologisk at klarlægge vores personlige adfærdsmønstre. Den beskriver vores styrker og svagheder i forhold til andre samt til de opgaver og udfordringer, vi stilles overfor. Den forklarer derfor, hvorfor vi handler, som vi gør, i forskellige situationer. Den gør os dermed bedre i stand til at kunne forstå andre og til at kunne fungere godt sammen med vores relationer.

Indsigten er værdifuld i alle daglige situationer, ikke mindst i en arbejdsmæssig sammenhæng. Den giver således råd til stærke sider i vores adfærd og indblik i dem, vi med fordel kan udvikle.

Fordelene ved en profil er:

  • Analyse af en personlig udviklings-/handlingsplan
  • Sikre et succesfuldt samarbejde mellem chef/kolleger/kunder
  • Ansættelse af den rette – forståelse for en potentiel kandidats adfærdsmønstre
  • Bedre udnyttelse af organisationens og egne ressourcer
  • Optimering af ledelsen i virksomheden

Hvornår giver det mening at bruge?

De rette forudsætninger skal være til stede for at klarlægge en persons adfærdspræferencer og motivationsfaktorer, behov og prioriteter til et af de tidligere behov eller formål.

I dag findes der utallige personprofiler og tests, og de anvendes i en række forskellige sammenhænge. Men de mest anvendelige er i forbindelse med rekruttering, individuel rådgivning, karriereplanlægning samt talent-, team-, ledelses- og medarbejderudvikling.

Kritikken på personlighedsprofiler er også relevant og en vigtig debat, for det altafgørende fokus kan rettes på tilbagemeldingen af personprofilen til den enkelte. Det er derfor meget vigtigt, at man ærligt vurderer, om man evner at give en konstruktiv feedback til den, som tager testen. Det kræver respekt og refleksion i forhold til personen, som tager testen.

Vores erfaring er, at de bedste oplevelser og forløb skabes, når forløbet er seriøst og udført professionelt af eksperter, som er certificeret med års erfaring.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *