Prisen for at vælge den forkerte medarbejder

Rekruttering og ansættelse af gode medarbejdere er velsagtens det mest kritiske aspekt ift. at drive en virksomhed. Hvis du ikke ansætter de rigtige mennesker til at begynde med, er din evne til at lykkes i næsten alt andet stærkt kompromitteret. Det er dit ansvar at kende til omkostningerne ved en dårlig rekruttering.

Alt for mange virksomheder er ikke klædt godt nok på til at vælge den bedste medarbejder, hvilket ofte rammer virksomhederne hårdt i form af fejlrekrutteringer, der nemt kunne være undgået til glæde for medarbejderen og virksomhedens bundlinje.

Alle er enige om, at det er dyrt både menneskeligt og økonomisk at ansætte den forkerte medarbejder, da det ofte ender med en afskedigelse. Beregninger viser, at en fejlrekruttering – alt medregnet – koster i nærheden af en årsløn. Ligeledes viser mange undersøgelser, at virksomhedslederne er tilbøjelige til at vælge kommende medarbejdere på baggrund af faglige kvalifikationer, hvorimod at overvægten af afskedigelser sker på baggrund af personligheden.

Mange virksomheder, der ikke har professionelle rekrutteringsmedarbejdere ansat, er ofte for dårlige til at gennemføre en rekruttering på en struktureret og professionel måde og dermed får de ikke fokuseret på de bløde værdier, der har afgørende betydning for succes i jobbet.

Derfor er det en god ide at alliere sig med en professionel rekrutteringspartner, når man skal til at ansætte en ny medarbejder. Vel at mærke, stil krav og vælg en rekrutteringspartner med stor omhu.

Hvad indgår i omkostningen rent økonomisk ved en fejl-ansættelse?

Ved afskedigelse af en medarbejder ansat til kr. 30.000 pr. mdr. /efter 4 måneder

  • Rekrutteringen in-house m/ timer el. ekstern konsulent            kr. 40.000
  • 4 måneders løn inkl. Feriepenge, pension (4 mdr.x 30.000)     kr. 140.000
  • Tab af timer/ arbejdskraft                                                                  kr. 120.000
  • Personalegoder tilbudt og opsigelse +
  • Headcover, Computer, mobil, bredbånd, abonnementer mv.  kr.   50.000
  • Oplæring fra medarbejdere/ ledere                                                  kr.   25.000
  • Tab af kunder/ image/omdømme/brandværdi                      fra   kr.   10.000

Ialt                                                                                                                       kr. 385.000

Din virksomhed og øvrige medarbejdere mister mere end tid, penge og kræfter ved rekruttering, ansættelse og uddannelse af mennesker, som måske ikke skulle have været anlagt i første omgang. Tænk over den dårlige omtale den “forkerte” medarbejder kan skabe i virksomheden bade internt blandt eksisterende medarbejdere og ved kontakten med kunder. Omkostninger ved at genoptage procedure og rette op på det der blev håndteret klodset og presset ift. motivation og process for medarbejdere og kunderne. Men omkostningerne ved en dårlig ansættelse slutter ikke her.

Overvej de omkostninger og problemer der opstår, når du nødt til at skære dine tab og afskedige denne “forkerte” ansatte. I det lange løb, er det sværere for lederen og teamet at rumme en dårlig performer, end det er at investere i rekruttering af en kvalitets kandidat, der booster energy og arbejdsklima.

Den største fejl, du kan gøre, når du opdager at medarbejderen slet ikke passer ind, er at flygte fra samtalen med medarbejderen for det bliver dyrere time for time. Mange ledere handler med konfliktskyhed og udskyder den dårlige samtale…det koster.

Der er mere på spil i dag end tidligere. For mange år siden kunne du minimere konsekvenserne af en dårlig ansættelse og hurtigere finde en ny erstatning. Tempoet og trykket i dagens arbejdsplads er alt for stor. Alle skal bidrage, hvilket betyder mere end blot at gøre sit eget job. Det betyder, at der stilles krav til en målbar effekt på en virksomheds evne til at konkurrere, vedligeholde høje kvalitetsstandarder, og holde kunderne glade og omkostninger under kontrol.

De kvalifikationer til job, som engang blev betragtet som rutine eskalerer. Med færre lag af ledelse til stede i de fleste små virksomheder, skal nutidens line medarbejdere gør deres job med mindre tilsyn end tidligere, og ikke hver medarbejder kan trives i denne form for miljø.

Teknologi har en enorm indvirkning på arbejdsprocesser. Fordi næsten enhver opgave i erhvervslivet skal ske hurtigere end nogensinde, er virksomheder af enhver størrelse nødsaget til at stole på teknologiske fremskridt til at strømline dag-til-dag operationelle procedurer. Meget få små virksomheder har råd til at have medarbejdere, der ikke kan tilpasse sig det nye tempo og stigende krav.

Beslut jer for en strategi og få rådgivning ift. rigtige ansættelser hver gang. Det betaler sig.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *