Mød den Digitale indfødte

Hun er online 24/7, han er online 9-17, hun har altid sin mobiltelefon på sig, han glemmer den. Sådan er virkeligheden sig for den digitale indfødte og for de ældre medarbejdere.  Man kan ikke komme uden om, at de digitale indfødte kommer til at dominere mere på arbejdsmarkedet. Men hvem er de? Og hvad kan de? 

De digitale indfødte er den første generation, der er vokset op med internet, mobiltelefoner og sociale medier. De er født i 1990 eller senere og følger konstant – udviklingen og tidens trends. Men selvom de digitale indfødte er online konstant og følger både tiden og udviklingsn er det måske en bagside at medaljen, nemlig at de misser at være tilstede i tiden. Ofte kan det ses på arbejdsmarkedet i virksomheder der har en stor diversifikation at ældre kan have svært ved at forså de indfødte. Forestil dig at du sidder til at møde, og din medarbejder begynder at skrive en sms besked, du bliver rød i kinderne af raseri, du syntes det er respektløs over for dig. Men den digitale indfødte opfatter det ikke på samme måde. Der er kommet et besked ind og den skal der svares på hurtigt muligt. Den ældre generation mangler respekt og forventer at den indfødte er tilstede. Men for den indfødte betyder de fysiske rum ikke så meget. I virkeligheden er de indfødte ikke så mig-orienteret som man kunne tro, de er vant til at være sammen med andre altid, i virkeligheden er der tale om en vi-generation der er åbne og meget omstillingsparate. Selvom det kan virke provokerede på ældre kolleager med den attitude ’jeg er tilgængelig hele tiden’ kan de to generationer faktisk godt lære noget af hinanden. Hvis lederen formår at kommunikere og bygge bro til de to generationer kan de lærer at forså hinanden bedre.

Hvad forventer de indfødte af lederne

Den indfødte generation syntes ikke at det giver mening med MUS-samtaler en gang om året. De forventer løbende feedback for deres arbejde. Derfor kan lederne også bruge sociale medier eller kan det opfattes uprofessionelt af de unge. De fleste ledere ønsker ikke at være venner med kolleager på sociale medier, men det ønsker de indfødte. De ønsker ikke at have et stift professionelt forhold men et mere afbalanceret kollegialt fællesskab med lederne. De indfødte kan opfatte en afvisning som om at lederen ingen interesse har for deres ansatte og kan derfor fremstå uprofessionelt.

5 ting du kan gøre for at fremme samarbejdet med en digital indfødt

Hold dig opdateret med de digitale indfødte ved at

  1. Vær tilgængelig
  2. Giv ofte feedback
  3. Forstå den digitale verden
  4. Bliv venner
  5. Brug sociale medier

Kilde: Teknisk Landsforbund

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *