Nøglemedarbejdere rapporteres som et aktiv i balancen?

Professionelle spillere på verdens største ishockey hold, fodbold hold eller det danske håndboldherrelandshold er som individuelle mennesker (ressourcer) registreret med en værdi/pris. Værdien af en spiller kan falde og stige ift. kompetencer, kvalifikationer, antal mål, resultater og skader. Prisen for en sublim spiller, der skaber resultater er høj og koster dyrt at få hentet hjem til din klub. Spillerne registreres sæson efter sæson mod dårlig og god performance. Træning og trænerophold er en investering, som finder sted, fordi det vurderes at være en “god investering” for klubben at få spilleren udviklet.

Mange virksomheder kunne med fordel lade sig inspirere af ovenstående med en stigende bundlinje til følge, for resultaterne og vækst sker gennem de mennesker, der dagligt løber på banen om det er grønsværen eller de bonede gulve. Resultaterne sker ikke uden struktureret tilgang til hvilke ressourcer vi henter ind i virksomhederne og deres individuelle træningsforløb, som vi investerer i dem.

Enkelte virksomheder sætter prisen på deres nøglemedarbejdere og registrerer lederen/medarbejderen som et aktiv, hvor det økonomiske regnskab gøres op 1-2 gange om året med stor fordel både for virksomhed og det enkelte menneske.

Lige fra ansættelsen støttes medarbejderen med et professionelt on-boarding program, udviklingforløb og faglig inkludering blandt de øvrige bedste medarbejdere i “klubben”. Hver time, hver måneds ansættelse er en læringsproces som har til formål at øge medarbejderens værdi og det registreres, at vi anvender kræfter og bruger økonomi hertil heri, hvorfor vi forventer resultater, der skal retfærdiggøre vores strukturerede investering.

Generelt set kan en nøglemedarbejder i én afdeling med 10 andre medarbejdere, på trods af alder, uddannelsemv. være registreret som en nøglemedarbejder og naturligvis modtage en højere løn end de øvrige medarbejdere. Det bekræfter også det faktum, at lønniveauer helt naturligt skal afspejle den enkeltes output til virksomheden.

Vender vi tilbage til sporten, så ved den dårligt performende medarbejder klar besked – for enten er han på banen eller også sidder “han på bænken”. Performance, talent og nøglemedarbejdere får en anden værdi, når begreberne varetages seriøst og udøves i praksis. Medarbejdere bør ikke være i tvivl om, hvilken værdi de har for virksomheden og på årets medarbejderudviklingsmøder bør lederen agere klart, når der er tale om en nøglemedarbejder, som en værdi for forretningen.

Gode spillere tiltrækker andre gode spillere til klubber, sådan vinder de og det samme er gældende for medarbejdere, der tiltrækker andre gode medarbejdere.

Det er derfor ikke en forudsætning fordi Messi skifter klub at han får succes, men fordi klubben investerer i Messi.

Tænk hvis din virksomhed tænkte nøglemedarbejdere ind som et aktiv i balancen ?

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *