Har du lavet det årlige serviceeftersyn af din organisation, så den er fit for fight til det kommende års udfordringer?

Har du lavet det årlige serviceeftersyn af din organisation, så den er fit for fight til det kommende års udfordringer?
Agilitet – ét af de ord, som oftere og oftere sætter dagsordenen for vores successer. Vi skal konstant være klar til at ændre struktur – ændre fokus – antage nye rammer – og tilegne os nye kompetencer.

Vores virkelighed udvikler sig stadigt hurtigere, og vi skal for at være skal vi være klar til at håndtere nye udfordringer. Det betyder, at nye mål skal formuleres og nye forretningsplaner skal beskrives.

Det betyder imidlertid også, at det er nødvendigt at tage sig tid til at reflektere over hvad de nye udfordringer og de nye mål kræver af virksomheden, og om organisationen har den rette sammensætning og de rette kompetencer.

Ofte vil nye større mål kræve udvikling af medarbejdernes kompetencer både faglige og personlige og samtidig medføre behov for nye strukturer.

Langt de fleste ledere gør sig naturligvis løbende overvejelser om, hvorvidt de har den rigtige organisation og de rette medarbejdere på den rette plads.

Imidlertid er det ikke altid, at man som leder føler man har tiden til at strukturere og målrette sine overvejelser over, hvem man har på hvilken plads og om organisationen er klar til næste step og til at nå de næste mål.

Vores erfaring viser, at det virkelig godt kan betale sig at gøre disse overvejelser, fordi man så er sikker på at få en skarpere organisation til at nå næste års mål. Her et par tips til hvordan du gør det:

  1. Det er en god ide at starte med at reflektere over, hvordan organisationen har udviklet sig i det forløbne år og om denne udvikling har været tilpasset og honoreret de mål, der skulle nås
  2. Vær omhyggelig med at beskrive og definere de mål, der skal nås i det kommende år
  3. Overvej om de rette kompetencer er tilstede i organisationen til at løfte opgaverne eller om der er behov for at tilføje eksterne kompetencer, at træne eller udvikle specielle færdigheder internt
  4. Næste step er at gennemgå selve organisationsstrukturen – er den klar til at håndtere opgaverne i det kommende år?
  5. En kæde er aldrig stærkere end det svageste led – så det er vigtigt at overveje hvem der virkelig trækker i jeres organisation, og hvem der eventuelt hænger lidt i bremsen
  6. Lav en handlingsplan for at rette op på evt. manglende indsats eller manglende udvikling

I HRpeople har vi en grundig og struktureret proces, som tager jer igennem de enkelte elementer og overvejelser. Og vi har en succesfuld erfaring i at være sparringspartner og facilitator i disse processer.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *