Der er god fidus i MUS

HR-bloggen handler denne gang om MUS – for selvom samtalen er frivillig i private virksomheder, er den stadig absolut anbefalelsesværdig.

Som leder eller virksomhedsejer træffer du mange valg, og et par af disse kan få store konsekvenser for dine medarbejderes trivsel. Jeg vil gerne med min viden inden for HR hjælpe dig til at træffe de rigtige valg for dine medarbejderes skyld – men også for din bundlinjes!

Et vigtigt valg handler om MUS, den årlige medarbejderudviklingssamtale. I offentlige virksomheder er samtalen obligatorisk, mens den i private virksomheder er valgfri. Vi møder hos HRpeople mange virksomheder som har valgt ikke at holde samtalen, og vi kender også konsekvenserne af fravalget.

Men MUS’en skal afvikles under ordnede forhold, for kun herved sikrer du værdi.

MUS handler om medarbejderens trivsel og udvikling, og i høj grad også om anerkendelse af medarbejderens indsats. Undersøgelser viser, at langt størstedelen af virksomhedernes medarbejdere oplever, at MUS har en positiv effekt på både tilfredshed og motivation – især hvis MUS (og det efterfølgende arbejde) gribes rigtigt an. MUS’en er nemlig et ledelsesværktøj, der kan omsættes direkte i:

  • Fastholdelse af de mest talentfulde medarbejdere
  • Større motivation og arbejdsindsats
  • Kendskab og overblik over ressourcer = opgaver

MUS skal ideelt være velforberedt og afholdes som en velstruktureret samtale mellem leder og medarbejder, hvor de fremtidige arbejdsopgaver, forventninger og kompetenceudvikling tages op.

Du skal se MUS som en opgave, der kan give dig både lang- og kortsigtede aktuelle informationer, som også relaterer sig til udvikling og forbedring af interne processer, serviceniveau, produktudvikling osv.

Det er et forum, hvor I skal udveksle synspunkter og informationer, som beriger jer begge. Dit ansvar under MUS er at give din fulde aktive og nysgerrige tilstedeværelse samt nærvær på én gang – Så sæt dig ned og lyt!

For at sikre et succesfuldt MUS-forløb skal du først og fremmest italesætte MUS internt til ledere og medarbejdere. Forklar formålet og afholdelsen og ikke mindst, hvad du som leder forventer af resultaterne. Dernæst skal MUS iscenesættes af alle ledere, og I skal forme og udarbejde MUS-processen, som indeholder:

  • Hvordan afholder vi MUS
  • Hvornår og hvordan afspejler vi en ensartet ledelsesstil, der sikrer vores virksomhed det bedste udgangspunkt
  • Hvordan indarbejder vi vores vision, mission og sæt af værdier

Når MUS afholdes på 45 minutter sker det ved et forud afleveret MUS-skema til hver enkelt medarbejder. Skemaet returneres min. to dage forud for selve samtalen med lederen.

Med ét enkelt skema kan du sikre ensartethed og struktur i din MUS. MUS bør indeholde både din og medarbejderens egen evaluering og sidst en fælles besluttet nedskrevet plan for den videre udvikling. MUS skal rent indholdsmæssigt komme ind på følgende områder:

  1. Samarbejde
  2. Faglig tilgang til arbejdet
  3. Social tilgang til arbejdet
  4. Medarbejderens resultater/performance
  5. Medarbejderens aktuelle motivation/ambition
  6. Medarbejderens videre udvikling

Det er oplagt at spørge medarbejderen, om MUS’en har været vellykket. Afslut fx samtalen med dette spørgsmål for at sikre, at du løbende tilpasser MUS-processen i overensstemmelse med de forventninger og ønsker, som medarbejderne har.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *