Fremtidens virksomhedskultur

Hvordan ser en virksomhedskultur ud i fremtiden og hvordan kan du bidrage til den?

Vaner

Virksomhedskultur er de normer, værdier og vaner der kendetegner virksomheden. Det er måden man tænker på og den ’lim’ der holder virksomheden sammen. Mennesker vil gerne være en del af noget større end dem selv og ser man på nettet findes der mange sociale fællesskaber hvis formål er at støtte op om medlemmerne og netop tilbyde en enhed større end dem selv. Det er vigtigt for folk at de arbejder med noget meningsfyldt, samtidig med at man kan sætte sit personlige præg på det. At give plads til at individer kan fortælle deres egne historier i en større bevægelse bliver en værdi for fremtidens kultur. ”En virksomhedskultur kan komme til at definere hele organisationen, på den måde skal man passe på, hvilken kultur man udvikler, men omvendt kan en kultur også være det, som kan bære en virksomhed igennem en hver krise” siger Anne Skare Nielsen der er fremtidsforsker.

”En kultur i en virksomhed kan være en kraftfuld størrelse, den kan være meget destruktiv men også utrolig kreativ. ”

Virksomhedskulturen i 2016

Kulturen i 2016 ser meget positiv ud, men der vil altid være nogle virksomheder der klarer det mindre godt. Tager man udgangspunkt i nogle af de gamle erhverv som købmands og handelsvirksomheder var det ofte sådan at virksomheden havde et stærkt broderskab. Dette gjorde at folk sjældent skiftede job på grund af det stærke sammenhold.

Anne Skare Nielsen fortæller: ”Virksomhedsrelateret broderskab har ændret sig med tiden og mistet din sjæl – og hvis der ikke er nogen sjæl tilbage i kulturen, så går folk rundt og spørger – Hvorfor skal vi gøre sådan? Og så ender de med at forlade skuden før eller siden”

Skab en stærk kultur

Du skal først og fremmest være autentisk i din virksomhedskultur, stop med at love noget som du alligevel ikke kan holde. Hvis du lyver om nogle projekter bliver jeres kultur ikke transparent. Det du derimod skal fokusere på er de sociale aktiviteter. Tager man Google som eksempel ville de blot være en flok plattenslagere og annoncesælger hvis det ikke var for deres sociale aktiviteter og virksomhedskultur.

Få de unge til at bidrage

Ifølge Anne Skare Nielsen bør de unge mennesker bør tage virksomhedskulturen seriøst og det betyder at de skal sætte sig ind i den, da de har den største mulighed for at være med til at definere den i fremtiden. En virksomhedskultur er den måde, man får klistret folk sammen på. Hvis man finder den rette balance, hvor folk får lov til at fortælle deres egen historie, og nå deres mål og samtidig arbejde for det fælles bedste – er der god balance i virksomheden. Lad de unge mennesker komme på besøg hos jer, giv dem muligheden for at mærke jeres DNA, brug nogle kræfter på at tale med dem om det og investér tid i det. Det gjorde Google i hvert fald.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *