Employer Branding

Med en lille investering i tid og økonomi og en større indsats på vores holdning, adfærd og daglige arbejdsmetoder kan der skabes store og altafgørende resultater for selv den mindste virksomhed med et godt produkt.

HR-ekspert Caroline Flori L. Toft stiller skarpt på, hvordan den danske modebranche med simple værktøjer kan forbedre såvel arbejdsmiljø som bundlinjeresultater. Denne gang – Employer Branding.

”…………………hvis jeg stillede op til folketinget, ville folk sætte kryds ved mit navn, næste gang de stod i boksen på deres valgsted, for Nik & Jay – det\’ så f***ing godt brandet”, synger Nik & Jay i sangen ”Giv´ mig dine tanker”.

Employer branding er en betegnelse for den strategiske proces, hvor en virksomhed/arbejdsgiver søger at påvirke sit varemærke som arbejdsplads (sit employer brand). Formålet er at styrke tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere. Den primære drivkraft i denne proces er at arbejde med virksomhedens kommunikative profil som arbejdsplads.

Det strategiske arbejde står i modsætning til den ad hoc-tilgang, som i årtier har kendetegnet virksomheders håndtering af f.eks. jobannoncer, karrieremesser, jobsites og anden kommunikation til potentielle og nuværende medarbejdere.

Modebranchen tæller det fjerdestørste eksporthverv i Danmark og sammenlignes på bundlinjen med de øvrige hverv, så det ER på tide, vi også introducerer og implementerer brugen af Employer Branding i branchen. Med en lille investering i tid og økonomi og en større indsats på vores holdning, adfærd og daglige arbejdsmetoder, kan der skabes store og altafgørende resultater for selv den mindste virksomhed med et godt produkt.

I det virkelige liv ønskede Bestseller en øget synlighed på sociale medier med henblik på branding af virksomheden for en målrettet proces til potentielle elevansøgere.

Bestseller designede og opsatte Facebooksiden ”Bliv elev i Bestseller” og en unik Youtubekanal i samme grafiske identitet. De sociale medier blev integreret i Bestsellers medieeksponering bl.a. igennem en COMPANYoung™ Profil på Work.dk.

De sociale medier er et sted, som Employer Branding strategien kan benytte sig af – men ikke vejen alene. Employer Branding starter i ejerkredsen/ledergruppen. Det er en disciplin, der indbefatter mange forskellige områder, som f.eks. markedsføring, kommunikation, kulturanalyse, ledelse og strategisk HR-arbejde.

  • I kan selv starte med at stille spørgsmålene internt blandt alle medarbejdere;
  • Hvordan er vores ansigt udadtil?
  • Hvem er vi som virksomhed?
  • Hvad står vi for?
  • Hvor gode er vi til at udleve vores værdier?
  • Er der en sammenhæng mellem det vi siger vi gør, og det vi i virkeligheden gør?

Employer Branding er ikke et nyt fænomen – de fleste virksomheder har forholdt sig til det på den ene eller anden måde, men udfordringen er at tænke det ind i hverdagen og gøre det til en del af de daglige procedurer. Da Employer Branding påvirker alle medarbejdere i en virksomhed, hviler ansvaret derfor også på hele virksomheden. Det er ikke en selvstændig disciplin, der kan uddelegeres til én afdeling, men i stedet et ansvar alle må tage på sig og tænke ind i det daglige arbejde. Dette være sig f.eks. i forhold til sikkerhed (er der air-bags i sælgernes biler?), arbejdsmiljø, frokostordning, personaleadministrative procedurer (jobbeskrivelsen kan sikre et godt udgangspunkt for et professionelt samarbejde mellem arbejdsgiver og medarbejder?), interne politikker (følger vi personalehåndbogen, hvis vi har sådan en?), lønniveauet og mange flere procedurer i en virksomhed, som alle er med til at sikre god Employer Branding.

Hvis Employer Branding får lov til at få den plads i en virksomhed, som det fortjener, og hvis ansvaret løftes af hele virksomheden, vil dette på sigt ikke kun profilere og brande virksomheden, men i høj grad også arbejdsgiveren.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *